НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ СЕМІНАР
"LIBRARIANS VS PLAGIARISM: ПИТАННЯ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ"
18 квітня 2018 р. за підтримки Посольства США в Україні на базі Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна відбувся науково-практичний семінар "Librarians vs plagiarism": питання академічної доброчесності". Участь у заході взяли співробітники Фундаментальної бібліотеки ХНАУ ім. В.В. Докучаєва провідний бібліотекар Т.А. Новіченко і бібліотекар І категорії Ю.А. Набок.
Академічна доброчесність – це моральний кодекс та етичні правила цивілізованого наукового та освітнього співтовариства. Поняття «академічної доброчесності» включає в себе такі цінності, як запобігання шахрайству, фальшуванню та плагіату; підтримку академічних стандартів; чесність і ретельність у дослідженнях і науковому видавництві.
Академічна доброчесність дозволяє системі освіти залишатися дієвою, такою що справді дає знання та навички, а не лише документи про здобуття освіти. Країни з високим рівень академічної доброчесності не мають такої проблеми як «визнання дипломів» – як правило, це успішні, економічно розвинені країни з високим рівнем освіти та науки.
Тренінг, що відбувся у рамках проекту сприяння академічної доброчесності в Україні, провела керівник відділу реклами та брендингу центру зв’язків з громадськістю Каразінського університету, автор довідників і посібників з академічної доброчесності Ольга Гужва. Під час семінару розглядалися механізми та політика академічної доброчесності в українській освітній системі, компетенції структурних підрозділів ЗВО та засоби їх впровадження у вишах.
Питання академічної доброчесності є дуже актуальним для України. Адже неприпустимою є ситуація, коли наукові роботи (від курсових до докторських) виконуються на замовлення за гроші, коли студентські роботи передаються від курсу до курсу лише зі зміненими титульними сторінками, коли у наукових текстах перефразовують чужі думки та видаються за власні без посилання на їх справжнього автора, коли метою наукового дослідження є не нове наукове знання, а отримання вченого ступеню. І абсолютно неприпустимо, коли в суспільстві такий стан речей сприймається як норма.
Останні роки українська наукова та освітня спільнота все більше звертається до питань академічної доброчесності та впровадження міжнародних академічних стандартів. Американські ради з міжнародної освіти спільно з Міністерством освіти і науки України розпочали Проект сприяння академічній доброчесності в Україні. Лише сприйняття суспільством, усіма учасниками освітнього та наукового процесів принципів академічної доброчесності як глибинних цінностей є запорукою того, що українська освіта та наука позбудуться імітації, народжуватимуть нові ідеї та знання і будуть рівноправно включені у світовий процес наукової комунікації. Бібліотеки ж можуть відіграти у цьому ключову роль та стати центрами просвітництва та формування культури академічної доброчесності.
Семінар-тренінг для бібліотекарів університетів Харківського зонального методичного об’єднання був надзвичайно цікавим та інформативним, визвав жваве обговорення проблеми серед учасників. Дякуємо організаторам семінару за корисний тренінг!
Ірина Жидких, головний бібліограф
![]() |
|